top of page

Biography :

ENG

​

Guillaume Côté is a Quebec City-based multidisciplinary artist working in digital art since 2015. Recipient of over thirty project grants from major arts councils, he evolves within several artistic ecosystems; with Trames collective, he has developed a unique practice blending sound art and documentary, while with Falaises and Aubes collectives, he develops a maximalist abstract sensory approach. In 2022, he began a cycle of digital works based on his hypersensitivity to light, which will continue until 2026.​

​

Adopting a methodology based on knowledge sharing, he is a well-presented instructor, having given more than a dozen workshops to the artistic community. At the same time, Côté puts a great deal of effort into democratizing sound art among young people; he has developed an online educational platform, Écho, aimed at a young audience, in addition to investing in co-creation projects with the community.

​

Versatile and a jack-of-all-trades, he has been commissioned by several centers (Phos, Sporobole, Avatar, RIDM) to produce works ranging from in-situ digital creations to installations and sound art. His work has been presented at renowned events such as Mutek (Montreal, Canada and Tokyo, Japan), Elektra (Montreal, Canada), Stereolux (Nantes, France), Intonal (Malmo, Sweden), LEV (Gijon, Spain), Gnration (Braga, Portugal), PRECTXE (Seoul, South Korea). 

​

Alongside his artistic work, Côté has worked all over the world as a sound engineer for various projects and artists. With his increasing technical skills, he has accompanied the sound and electronic development of numerous independent projects. Since 2020, he has been responsible for technical and artistic support at the Avatar audio and electronic art center. 

​

FR 

​

Guillaume Côté est un artiste multidisciplinaire établi à Québec qui travaille en art numérique depuis 2015. Récipiendaire de plus d'une trentaine de bourses de projets des principaux conseils des arts, il évolue au sein de plusieurs écosystèmes artistiques ; avec le collectif Trames, il a développé une pratique unique mêlant art sonore et documentaire, tandis qu'avec les collectifs Falaises et Aubes, il développe une approche sensorielle abstraite maximaliste. En 2022, il entame un cycle d'œuvres numériques basées sur son hypersensibilité à la lumière, qui se poursuivra jusqu'en 2026.

​

 

Adoptant une méthodologie basée sur le partage des connaissances, il est un formateur reconnu, ayant donné plus d'une dizaine d'ateliers à la communauté artistique. Parallèlement, Côté déploie beaucoup d'efforts pour démocratiser l'art sonore auprès des jeunes ; il a développé une plateforme éducative en ligne, Écho, destinée à un jeune public, en plus d'investir dans des projets de cocréation avec la communauté.

​

 

Polyvalent et touche-à-tout, il a été mandaté par plusieurs centres (Phos, Sporobole, Avatar, RIDM) pour réaliser des œuvres allant de la création numérique in situ à l'installation en passant par l'art sonore. Son travail a été présenté lors d'événements renommés tels que Mutek (Montréal, Canada et Tokyo, Japon), Elektra (Montréal, Canada), Stereolux (Nantes, France), Intonal (Malmo, Suède), LEV (Gijon, Espagne), Gnration (Braga, Portugal), PRECTXE (Séoul, Corée du Sud). 

​

 

Parallèlement à son travail artistique, Côté a travaillé partout dans le monde comme ingénieur du son pour divers projets et artistes. Grâce à ses compétences techniques croissantes, il a accompagné le développement sonore et électronique de nombreux projets indépendants. Depuis 2020, il est responsable du soutien technique et artistique au centre d'art audio et électronique Avatar.

GCOTE.jpg
bottom of page